H E R D E N K E N  I S  D O O R G E V E N
Trio C tot de Derde De drie musici Carel den Hertog (viool), Coos Lettink (accordeon) en Caspar Terra (klarinet) zijn prettig behept met hun ontembare drang tot improviseren. Ze geven daarmee traditionele melodieën vaak bijzondere en onverwachte wendingen en creëren een uniek geluid. Al improviserend spelen ze niet alleen met elkaar, maar ook naar elkaar, door op speelse wijze elkaar muzikaal uit te dagen en te verleiden tot virtuositeit en lyrisch spel. Hun muziek geeft uitdrukking aan zowel euforische vrolijkheid als intens verdriet, en leent zich zodoende voor dansen, maar ook voor dromen. Spelen doen ze overigens overal; verjaardagsfeesten en bruiloften, herdenkingsbijeenkomsten en begrafenissen, theaters, kerken, festivals, in rokerige cafés en straten over de hele wereld. Klezmermuziek De Jiddische benaming ‘klezmer vindt zijn oorsprong in twee oud-hebreeuwse woorden: ‘kley’ (instrument) en ‘zemer’ (musiceren). De klezmermuzikanten of klezmorim speelden/spelen vooral op bruiloften. Hier werd veel dansmuziek gespeeld. Typerend in de meeste klezmer is de combinatie van een lach en een traan; vaak vrolijke muziek die bij nadere beschouwing toch in een (gewijzigde) mineurtoonladder blijkt te staan. Wat niet meteen betekent dat de muziek een trieste sfeer achterlaat. Klezmer als aanduiding voor het muziekgenre is pas sinds de klezmerrevival in de jaren zeventig in zwang geraakt, en is heden ten dage een smeltkroes van stijlen. In de klezmermuziek zijn naast veel Balkaninvloeden (Roemeense, Bulgaarse, Russische en Griekse) ook oriëntaalse en zigeunerinvloeden terug te vinden. Begin vorige eeuw zijn daar nog het jiddisch theater en weer later de jazz bij gekomen. Klezmermuziek en jiddische muziek zijn nauw met elkaar verstrengeld; de meeste teksten zoals die in klezmermuziek worden gezongen komen uit het jiddisch. Van oudsher werden vooral snaarinstrumenten zoals de viool gebruikt, met als begeleiding contrabas, bratch en soms cymbalom. Later (na ca. 1900) komt daar vooral de klarinet als melodie-instrument bij. Accordeon en piano vullen vaak de begeleiding in, soms aangevuld met drums. In hedendaagse klezmerensembles is naast de genoemde instrumenten ook vaak het nodige koper te horen (trompet, trombone, tuba). In de manier van spelen wordt de menselijke stem vaak nagebootst, die bij de jiddische muziek op karakteristieke manier 'breekt'. Op een melodie-instrument als de viool wordt dat geïmiteerd door de snaar met een vinger tussen een terts of kwart hoger even licht aan te raken. Ook worden veel glissandi toegepast. Je hoeft je niet aan te melden. Je schrijft je in door betaling van de toegangsprijs naar de rekening van de Stichting Synagoge Borculo: NL39 RABO 0145 3905 19. Met vermelding van de programma-activiteit(en), het aantal personen en je emailadres. Je ontvangt dan een bevestiging per mail, dat geldt als toegangsbewijs. Zonder inschrijving vooraf is entree mogelijk, mits het aantal bezoekers daarmee de 50 niet overschrijdt i.v.m. veiligheidsvoorschriften. Voorinschrijven is dus raadzaam. Betalen zonder voorinschrijving kan contant of d.m.v. pinnen.
Terug naar concertenoverzicht Terug naar concertenoverzicht