H E R D E N K E N  I S  D O O R G E V E N
Ben Coelman Toen de Nationaal-Socialisten in januari 1933 definitief de macht overnamen in Duitsland was een van de eerste terreinen waarop zij hun stempel drukten de wereld van kunst en cultuur. De machtsovername was in hun ogen niet alleen een politieke, maar zeer zeker ook een culturele revolutie. Kunst die het regime niet welgevallig was werd in de ban gedaan en voorzien van het etiket ‘Entartet’. Dat gold ook voor de muziek. Voor Joodse kunstenaars was het sowieso onmogelijk hun beroep nog langer uit te oefenen en met het in het leven roepen van de Sonderstab Musik begon een ware klopjacht op joodse musici en hun werken. Vele componisten en uitvoerende kunstenaars verlieten tussen 1933 en 1939 Duitsland en Oostenrijk om zich elders te vestigen. Een groot aantal kwam terecht in Hollywood, waar de filmindustrie zat te springen om Europees toptalent en waar talloze kunstenaars de kans kregen een nieuw, maar soms totaal ander bestaan op te bouwen. In twee avondvullende presentaties stelt Ben Coelman een aantal musici uit de wereld van de ‘serieuze’- en de amusementsmuziek die soms al bijna vergeten lijken te zijn. Aan de hand van vele film- en geluidsfragmenten krijgt u een beeld van de wereld van deze ‘strangers in paradise’. In de eerste presentatie staan o.a. de componisten Arnold Schönberg, Friedrich Holländer en Kurt Weill in het licht. Wellicht krijgt deze lezing een vervolg in het activiteitenprogramma van 2023. Bestellen en betalen kan via onze webwinkel. Je ontvangt dan een bevestiging per mail, dat geldt als toegangsbewijs. Zonder inschrijving vooraf is entree mogelijk, mits het aantal bezoekers daarmee de 50 niet overschrijdt i.v.m. veiligheidsvoorschriften. Gelijk bestellen is dus raadzaam. Betalen zonder voorinschrijving kan contant of d.m.v. pinnen.
Terug naar lezingenoverzicht Terug naar lezingenoverzicht